Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2011

Επισκέψεις σε Σχολικές Μονάδες της Ημαθίας

Την εβδομάδα που "τρέχει" ο Υπεύθυνος και οι Συνεργάτες του ΕΚΦΕ Ημαθίας, επισκέπτονται Σχολικές Μονάδες του νομού Ημαθίας στις περιοχές της Διεύθυνσης ΔΕ (Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) Ημαθίας, του 1ου Γραφείου ΔΕ και του 2ου Γραφείου ΔΕ. Οι γεωγραφικές περιοχές είναι αυτές της Βέροιας, της Αλεξάνδρειας και της Νάουσας, αντίστοιχα.

Σκοπός των επισκέψεων αυτών είναι να γίνει δειγματοληπτικά στην αρχή καταγραφή αφενός των πραγματικών καταστάσεων των Εργαστηρίων Φυσικής των Σχολικών Μονάδων, αφετέρου δε τις απόψεις των Διευθύνσεων των Μονάδων, καθώς και των Καθηγητών που διδάσκουν σε αυτές Φυσικές Επιστήμες για τη λειτουργία των Εργαστηρίων στο πλαίσιο της μαθησιακής ωρίμανσης των Μαθητών.

Τα αποτελέσματα των επισκέψεων θα χρησιμοποιηθούν για να συνταχθεί σχετική έκθεση η οποία θα υποβληθεί αρμοδίως και φυσικά θα αναρτηθεί ταυτόχρονα και στο blog του ΕΚΦΕ Ημαθίας.

Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2011

Ταξιδέψτε μέχρι την άκρη του Σύμπαντος με τη συνδρομή του tvxs.gr, αξίζει τον κόπο

Παρόλο που το ταξίδι είναι αρκετά μεγάλο, 1 ώρα και 34 λεπτά περίπου, αξίζει τον κόπο και για αυτό το ΕΚΦΕ Ημαθίας σας το προσφέρει.
Χαρείτε το με τους μαθητές σας, σταματήστε όσες φορές θέλετε, όπου θέλετε και συζητήστε. Η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία, η Γεωλογία, όλες οι Φυσικές Επιστήμες είναι παρούσες.

Χρησιμοποιείστε το video και επιδράστε στις γνωστικές δομές των μαθητών, αλλάξτε τις λανθασμένες προϋπάρχουσες σε αυτούς γνώσεις, ενισχύστε τις ικανότητές τους.

Μην τους αφήνετε παθητικούς θεατές των θαυμάτων, γιατί τότε θα τα νομίζουν θαύματα. Συζητήστε μαζί τους, φέρτε τους σε επαφή με την Επιστημονική Μέθοδο και αφήστε το μέλλον να το διαμορφώσουν Γνωστικοί Άνθρωποι. Η χαρά μας θα είναι ότι θα έχουμε συμβάλλει Εμείς οι Δάσκαλοι σε αυτό.

Από το tvxs.gr στους καθηγητές Φυσικών Επιστημών μέσω του ΕΚΦΕ Ημαθίας

Χαρείτε το ταξίδι σε δορυφόρους του Κρόνου.

Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Μικρή ανάπαυλα με μουσική και πολύ Φυσική πριν από τα επόμενα βήματα

Φωτογραφίες από τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια της Βιολογίας στο ΕΚΦΕ Ημαθίας

Απομόνωση DNA.

Μια Ομάδα Εργασίας χαίρεται για την επιτυχία του Πειράματος.

Καθηγητές εργάζονται στο Εργαστήριο Βιολογίας του ΕΚΦΕ Ημαθίας.

Καθηγητές εργάζονται στο Εργαστήριο Χημείας του ΕΚΦΕ Ημαθίας.

Δελτίο τύπου του ΕΚΦΕ Ημαθίας για τα Σεμινάρια Χημείας και Βιολογίας

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες δυο ακόμη σειρών Επιμορφωτικών Σεμιναρίων που οργάνωσε το ΕΚΦΕ Ημαθίας για τους Καθηγητές ΠΕ04, που προσεγγίζουν με τους μαθητές τους τα γνωστικά αντικείμενα Χημείας και Βιολογίας στις σχολικές μονάδες του νομού Ημαθίας.

Συγκεκριμένα:
Οι εργασίες του Επιμορφωτικού Σεμιναρίου της Χημείας Γ΄ Γυμνασίου, πραγματοποιήθηκαν το τριήμερο Τρίτη 25, Τετάρτη 26 και Πέμπτη 27 Ιανουαρίου για τους Καθηγητές Χημείας των Γυμνασίων των περιοχών Αλεξάνδρειας, Βέροιας και Νάουσας αντίστοιχα, στους Εργαστηριακούς χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας.
Το Σεμινάριο οργανώθηκε σε δυο μέρη:
Στο πρώτο μέρος η Συνεργάτης του ΕΚΦΕ Ημαθίας, κ. Κατερίνα Ραφτοπούλου, Χημικός, εισηγήθηκε το θέμα «Η Ασφάλεια των Μαθητών και των Καθηγητών στο Εργαστήριο Χημείας».
Στο δεύτερο μέρος οι Καθηγητές χωρισμένοι σε Ομάδες Εργασίας, εργάστηκαν με την εφαρμογή Φύλλων Εργασίας, στα πειράματα που έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν από τους μαθητές στις Σχολικές Μονάδες. Τα αντικείμενα αυτά αποτελούν υποχρεωτικά πειράματα για τη Χημεία της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου.

Ενώ οι εργασίες του Επιμορφωτικού Σεμιναρίου της Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου πραγματοποιήθηκαν το τριήμερο Τρίτη 1, Τετάρτη 2 και Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου για τους Καθηγητές Βιολογίας των Γυμνασίων και Λυκείων των περιοχών Αλεξάνδρειας, Βέροιας και Νάουσας αντίστοιχα, επίσης στους Εργαστηριακούς χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας.
Το Σεμινάριο, όπως και το προηγούμενο, οργανώθηκε και αυτό σε δυο μέρη:
Στο πρώτο μέρος η Συνεργάτης του ΕΚΦΕ Ημαθίας, κ. Καλλιόπη Μάντζιου, Βιολόγος, εισηγήθηκε το θέμα «Η αναγκαιότητα Εργαστηρίου Βιολογίας και ο ρόλος του στη μαθησιακή πορεία των Μαθητών».
Στο δεύτερο μέρος οι Καθηγητές χωρισμένοι σε Ομάδες Εργασίας, εργάστηκαν με την εφαρμογή Φύλλων Εργασίας, στα πειράματα που έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν από τους μαθητές στις Σχολικές Μονάδες. Σε ένα από αυτά απομονώθηκε DNA, ενώ σε ένα άλλο μελετήθηκαν αποικίες μικροβίων που καλλιεργήθηκαν από τους Καθηγητές.

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύονται απεικονίζουν μια από τις ομάδες εργασίες που απομόνωσαν το DNA, το απομονωμένο DNA, καθώς και μια γενική εικόνα από τις εργασίες των Καθηγητών στο Εργαστήριο Βιολογίας.

Τα Σεμινάρια άνοιξε ο Υπεύθυνος του ΕΚΦΕ Ημαθίας κ. Κωνσταντίνος Α. Ζώκος, Δάσκαλος Φυσικής, με σύντομες εισηγήσεις σχετικά με το ρόλο του ΕΚΦΕ Ημαθίας και την σημασία της διαρκούς αλληλεπίδρασης των Καθηγητών που διδάσκουν τις Φυσικές Επιστήμες με τη νέα γνώση, για τη διαρκή βελτίωση του έργου τους και ολοκληρώθηκαν με συζήτηση-αξιολόγηση.

Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Οι συνάδελφοι από την περιοχή Βέροιας συμμετέχουν στο Επιμορφωτικό Σεμινάριο του ΕΚΦΕ με θέμα: Εργαστήρια Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου, Γ΄ Λυκείου

Καθηγητές από τα σχολεία της περιοχής της Βέροιας, οι οποίοι διδάσκουν Βιολογία στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ΄ Λυκείου, παρεβρέθηκαν στους εργαστηριακούς χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας, συμμετέχοντας στο Επιμορφωτικό Σεμινάριο το οποίο οργάνωσε το ΕΚΦΕ Ημαθίας, σήμερα Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011.

Το Σεμινάριο άρχισε με την εισαγωγική εισήγηση της συνεργάτιδας του ΕΚΦΕ Ημαθίας κ. Καλλιόπης Μάντζιου, Βιολόγου, με θέμα: "Η Αναγκαιότητα και ο Ρόλος της Εργαστηριακής Προσέγγισης της Βιολογίας στο Σχολείο". Η εισήγηση θα ανέβει στο blog τις προσεχείς ημέρες.

Μετά οι Καθηγητές χωρίστηκαν σε Ομάδες Εργασίας και πραγματοποίησαν σειρά προγραμματισμένων πειραμάτων για την απομόνωση νουκλεϊκών οξέων (δείτε το αποτέλεσμα στη φωτογραφία) και την καλλιέργεια μικροοργανισμών.

Μετά την εισαγωγική εισήγηση του Υπευθύνου του ΕΚΦΕ Ημαθίας, Κωνσταντίνου Α. Ζώκου, ακολούθησε η βασική εισήγηση της συνεργάτιδας του ΕΚΦΕ Ημαθίας κ. Καλλιόπης Μάντζιου, Βιολόγου, με θέμα: "Η Αναγκαιότητα και ο Ρόλος της Εργαστηριακής Προσέγγισης της Βιολογίας στο Σχολείο". Η εισήγηση θα ανέβει στο blog τις προσεχείς ημέρες.

Μετά τις εισηγήσεις οι Καθηγητές χωρίστηκαν σε Ομάδες Εργασίας και πραγματοποίησαν σειρά προγραμματισμένων πειραμάτων για την απομόνωση νουκλεϊκών οξέων και την καλλιέργεια μικροοργανισμών.

Η διεξαγωγή των πειραμάτων έγινε με τη χρήση ειδικά διαμορφωμένων Φύλλων Εργασίας, τα οποία οδηγούν τον διαχειριστή τους να προχωράει βήμα-βήμα στη γνώση των περιοχών της Βιολογίας, η οποία επιχειρείται να κατακτηθεί με τη χρήση τους.

Μετά το τέλος των πειραμάτων στους Καθηγητές που συμμετείχαν δόθηκαν άλλα δυο Φύλλα Εργασίας που αφορούσαν σε πειράματα για την Κυτταρογενετική Ανάλυση του Καρυότυπου και την Επέμβαση της Τύχης στη Δημιουργία Γαμετών. Τα Φύλλα Εργασίας θα βοηθήσουν του Καθηγητές στην Εργασία τους στο Εργαστήριο της Σχολικής Μονάδας που λειτουργούν, ώστε να γίνει πιο αποδοτική η προασφορά τους στο Μαθητή και στο κοινωνικό σύνολο.

Η διεξαγωγή των πειραμάτων έγινε με τη χρήση ειδικά διαμορφωμένων Φύλλων Εργασίας, τα οποία οδηγούν τον διαχειριστή τους να προχωράει βήμα-βήμα στη γνώση των περιοχών της Βιολογίας, η οποία επιχειρείται να κατακτηθεί με τη χρήση τους.

Μετά το τέλος των πειραμάτων στους Καθηγητές που συμμετείχαν δόθηκαν άλλα δυο Φύλλα Εργασίας που αφορούσαν σε πειράματα για την Κυτταρογενετική Ανάλυση του Καρυότυπου και την Επέμβαση της Τύχης στη Δημιουργία Γαμετών. Τα Φύλλα Εργασίας θα βοηθήσουν του Καθηγητές στην Εργασία τους στο Εργαστήριο της Σχολικής Μονάδας που λειτουργούν, ώστε να γίνει πιο αποδοτική η προασφορά τους στο Μαθητή και στο κοινωνικό σύνολο.

Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

Οι συνάδελφοι από την περιοχή Αλεξάνδρειας συμμετέχουν στο Επιμορφωτικό Σεμινάριο του ΕΚΦΕ με θέμα: Εργαστήρια Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου, Γ΄ Λυκείου

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Επιμορφωτικού Σεμιναρίου για τους Καθηγητές ΠΕ04, με θέμα "Ο ρόλος της Εργαστηριακής Προσέγγισης της Βιολογίας στη Γ΄ Γυμνασίου και στη Γ΄ Λυκείου". Το Σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του ΕΚΦΕ Ημαθίας σήμερα Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011 και συμμετείχαν οι Καθηγητές που διδάσκουν Βιολογία στις τάξεις που προαναφέρθηκαν στις σχολικές μονάδες της περιοχής του 1ου Γραφείου ΔΕ Ημαθίας, δηλαδή της περιοχής Αλεξάνδρειας.


Μετά την εισαγωγική εισήγηση του Υπευθύνου του ΕΚΦΕ Ημαθίας, Κωνσταντίνου Α. Ζώκου, ακολούθησε η βασική εισήγηση της συνεργάτιδας του ΕΚΦΕ Ημαθίας κ. Καλλιόπης Μάντζιου, Βιολόγου, με θέμα: "Η Αναγκαιότητα και ο Ρόλος της Εργαστηριακής Προσέγγισης της Βιολογίας στο Σχολείο". Η εισήγηση θα ανέβει στο blog τις προσεχείς ημέρες.

Μετά τις εισηγήσεις οι Καθηγητές χωρίστηκαν σε Ομάδες Εργασίας και πραγματοποίησαν σειρά προγραμματισμένων πειραμάτων για την απομόνωση νουκλεϊκών οξέων και την καλλιέργεια μικροοργανισμών.

Η διεξαγωγή των πειραμάτων έγινε με τη χρήση ειδικά διαμορφωμένων Φύλλων Εργασίας, τα οποία οδηγούν τον διαχειριστή τους να προχωράει βήμα-βήμα στη γνώση των περιοχών της Βιολογίας, η οποία επιχειρείται να κατακτηθεί με τη χρήση τους.

Μετά το τέλος των πειραμάτων στους Καθηγητές που συμμετείχαν δόθηκαν άλλα δυο Φύλλα Εργασίας που αφορούσαν σε πειράματα για την Κυτταρογενετική Ανάλυση του Καρυότυπου και την Επέμβαση της Τύχης στη Δημιουργία Γαμετών. Τα Φύλλα Εργασίας θα βοηθήσουν του Καθηγητές στην Εργασία τους στο Εργαστήριο της Σχολικής Μονάδας που λειτουργούν, ώστε να γίνει πιο αποδοτική η προασφορά τους στο Μαθητή και στο κοινωνικό σύνολο.

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Παρουσία του Υπευθύνου του ΕΚΦΕ Ημαθίας σε Συνέδριο της ΕΕΦ

Σε Συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών που έγινε το τριήμερο 28-30 Ιανουαρίου στο ξενοδοχείο Negreponte της Ερέτριας, ο υπέυθυνος του ΕΚΦΕ Ημαθίας, Κωνσταντίνος Α. Ζώκος, παρουσίασε την Εργασία του με θέμα: "PhyLIA, μια σύγχρονη μέδοδος προσέγγισης της Φυσικής που εφαρμόστηκε στα θερινά σχολεία της ΕΕΦ".

Η Εργασία αφορά σε μια σύγχρονη μέθοδο που επινοήθηκε και οικοδομήθηκε στη διάρκεια χρόνων για την προσέγγιση της Φυσικής, στο Εργαστήριο Φυσικής, με τέτοιο τρόπο ώστε να στοχεύει στην ολοκλήρωση των ικανοτήτων και στο χτίσιμο των γνωστικών δομών των μαθητών στο Ελληνικό Σχολείο. Σε αντίθεση με τη μέχρι σήμερα ισχύουσα κατάσταση, που έχει επιβληθεί από πολιτικούς και πανεπιστήμια, η οποία προκρίνει την ολοκλήρωση της "ύλης" από τους καθηγητές με τη χρήση των μαθητών ως παθητικά υποκείμενα μάθησης.

Η εισήγηση στην οποία παρουσιάστηκαν οι καινοτόμες λογικές που προωθεί, έγινε αφορμή για συζητήσεις κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, αλλά και μετά κατά τη διάρκεια του φαγητού, στις οποίες εκφράστηκε το ενδιαφέρον πολλών μάχημων καθηγητών οι οποίοι αγωνιούν για την προβληματική κατάσταση που υπάρχει σήμερα στο Ελληνικό Σχολείο.

Η μέθοδος θα παρουσιαστεί στα κύρια σημεία της στο blog καθώς εφαρμόζεται πλέον και στα επιμορφωτικά σεμινάρια του ΕΚΦΕ Ημαθίας και καθώς επίσης πιχειρείατι να διευρυνθεί και στις περιοχές της Χημεία και της Βιολογίας.

Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Επιμορφωτικό Σεμινάριο για την Εργαστηριακή προσέγγιση της Χημείας Γ΄ Γυμνασίου

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Επιμορφωτικού Σεμιναρίου για την Εργαστηριακή προσέγγιση της Χημείας Γ΄ Γυμνασίου, που οργάνωσε το ΕΚΦΕ Ημαθίας για τους Καθηγητές ΠΕ04, οι οποίοι προσεγγίζουν το αντικείμενο της Χημείας με τους μαθητές τους στη Γ΄ τάξη των Γυμνασίων του νομού.

Οι εργασίες του Σεμιναρίου πραγματοποιήθηκαν το τριήμερο Τρίτη 25, Τετάρτη 26 και Πέμπτη 27 Ιανουαρίου για τους Καθηγητές των Γυμνασίων των περιοχών Αλεξάνδρειας, Βέροιας και Νάουσας αντίστοιχα, στους χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας.

Το Σεμινάριο οργανώθηκε σε δυο μέρη:

Στο πρώτο μέρος η Συνεργάτης του ΕΚΦΕ Ημαθίας, κ. Κατερίνα Ραφτοπούλου, Χημικός, εισηγήθηκε το θέμα «Η Ασφάλεια των Μαθητών και των Καθηγητών στο Εργαστήριο Χημείας».

Στο δεύτερο μέρος οι Καθηγητές χωρισμένοι σε Ομάδες Εργασίας, εργάστηκαν με την εφαρμογή Φύλλων Εργασίας, στα πειράματα που έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν από τους μαθητές στις Σχολικές Μονάδες. Τα αντικείμενα αυτά αποτελούν υποχρεωτικά πειράματα για τη Χημεία της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου.

Το Σεμινάριο ολοκληρώθηκε με συζήτηση-αξιολόγηση.

Δυστυχώς ορισμένοι Καθηγητές από Σχολικές Μονάδες των περιοχών Αλεξάνδρειας και Νάουσας δεν προσήλθαν με αποτέλεσμα να μην συμβαδίζουν με τους Καθηγητές που συμμετείχαν, ως προς τη γνώση που τα Σεμινάρια τους παρέχουν, στοιχείο που πιθανώς να μην έχει θετικές επιπτώσεις στους μαθητές των σχολείων τους.

Την επόμενη εβδομάδα το ΕΚΦΕ Ημαθίας οργανώνει σεμινάριο για τη προσέγγιση της Βιολογίας στη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και στη Γ΄ Λυκείου, με εισαγωγική εισήγηση «Η αναγκαιότητα του Εργαστηρίου Βιολογίας και ο εξοπλισμός του».

Α΄ Επιμορφωτικό Σεμινάριο για την Εργαστηριακή προσέγγιση της Φυσικής Β΄ Γυμνασίου

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Α΄ Επιμορφωτικού Σεμιναρίου για την Εργαστηριακή προσέγγιση της Φυσικής, που οργάνωσε το ΕΚΦΕ Ημαθίας για τους Καθηγητές ΠΕ04, οι οποίοι προσεγγίζουν το αντικείμενο της Φυσικής με τους μαθητές τους στη Β΄ τάξη των Γυμνασίων του νομού.
Οι εργασίες του Σεμιναρίου πραγματοποιήθηκαν το τριήμερο Τρίτη 18, Τετάρτη 19 και Πέμπτη 20 Ιανουαρίου για τους Καθηγητές των Γυμνασίων των περιοχών Αλεξάνδρειας, Βέροιας και Νάουσας αντίστοιχα, στους χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας.

Το κεντρικό θέμα του Σεμιναρίου αυτού ήταν: «Η Προσέγγιση του Φυσικού Μεγέθους στο Εργαστήριο Φυσικής» και το Σεμινάριο οργανώθηκε σε δυο μέρη:

Στο πρώτο μέρος ο Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Ημαθίας, Κωνσταντίνος Α. Ζώκος, εισηγήθηκε το θέμα «Προσεγγίζοντας τα Φυσικά Μεγέθη του Χώρου-Μήκος, Εμβαδόν και Όγκος-στο Εργαστήριο Φυσικής». Σε αυτό υπήρξε λεπτομερής παρουσίαση Φύλλου Εργασίας για το Μαθητή, το οποίο κατασκευάστηκε στο ΕΚΦΕ Ημαθίας, με εφαρμογή όλων των σύγχρονων μεθόδων για τη Μάθηση και την χρήση της Επιστημονικής Μεθόδου.

Με τη βοήθεια του Φύλλου Εργασίας ο Μαθητής προχωρά βήμα-βήμα στην παρατήρηση, στην διατύπωση των απόψεών του, στην αντιμετώπιση των προηγούμενων απόψεων του, στην ανάπτυξη Συλλογισμών, στην ανατροπή των λανθασμένων απόψεων που έχει και στο χτίσιμο των νέων Επιστημονικών (πλέον) Γνώσεων. Όλα αυτά συντελούνται στο Εργαστήριο Φυσικής, με την προσωπική εργασία του Μαθητή στο πλαίσιο Μικρών Ομάδας Εργασίας και τον συντονιστικό ρόλο του Καθηγητή.

Στο δεύτερο μέρος οι Καθηγητές χωρισμένοι σε Ομάδες Εργασίας, εργάστηκαν με την εφαρμογή Φύλλων Εργασίας, που κατασκευάστηκαν με τη λογική που προαναφέρθηκε και προσέγγισαν τα Φυσικά Μεγέθη «Μάζα» και «Ταχύτητα». Τα αντικείμενα αυτά αποτελούν υποχρεωτικά πειράματα για τη Φυσική της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Το Σεμινάριο ολοκληρώθηκε με συζήτηση-αξιολόγηση.

Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2009

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ

Α΄ ΤΑΞΗ
ΒΙΟΛΟΓΙΑ
1. Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών κυττάρων (Αρ. Εργ. Οδηγού 1)
2. Μικροσκοπική παρατήρηση ζωικών κυττάρων(Αρ. Εργ. Οδηγού 2)
3. Η σημασία του φωτός για τη φωτοσύνθεση (Αρ. Εργ. Οδηγού 4)
4. Η μεταφορά ουσιών στα φυτά (Αρ. Εργ. Οδηγού 5)
5. Ανίχνευση λιπών, πρωτεϊνών, σακχάρων και αμύλου σε τρόφιμα (Αρ. Εργ. Οδηγού 10)

Β΄ ΤΑΞΗ
ΦΥΣΙΚΗ
1. Μέτρηση μήκους, εμβαδού, όγκου (Αρ. Εργ. Οδηγού 1)
2. Μέτρηση βάρους, μάζας και πυκνότητας (Αρ. Εργ. Οδηγού 2)
3. Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης (Αρ. Εργ. Οδηγού 4)
4. Νόμος του Hooke (Αρ. Εργ Οδηγού 7)5. Άνωση – Αρχή του Αρχιμήδη (Αρ. Εργ. Οδηγού 9)

ΧΗΜΕΙΑ
1. Εξέταση της δυνατότητας διάλυσης ορισμένων υλικών στο νερό (Αρ. Εργ. Οδηγού 2)
2. Παρασκευή διαλυμάτων ορισμένης περιεκτικότητας (Αρ. Εργ. Οδηγού 3)
3. Διαχωρισμός μειγμάτων (Αρ. Εργ. Οδηγού 4)
4. Παρασκευή οξυγόνου με διάσπαση υπεροξειδίου του υδρογόνου - Ανίχνευση οξυγόνου (Αρ. Εργ. Οδηγού 8)

Γ΄ ΤΑΞΗ
ΦΥΣΙΚΗ
1. Ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις (Αρ. Εργ. Οδηγού 1)
2. Νόμος του ΟΗΜ (Αρ. Εργ. Οδηγού 2)
3. Σύνδεση αντιστατών σε σειρά ή παράλληλη σύνδεση αντιστατών (Αρ. Εργ. Οδηγού 4 ή 5)
4. Πειραματικός έλεγχος των νόμων του απλού εκκρεμούς (Αρ. Εργ. Οδηγού 7)
5. Συγκλίνοντες φακοί (Αρ. Εργ. Οδηγού 13)

ΧΗΜΕΙΑ
1. Πρώτη και Δεύτερη εργαστηριακή άσκηση: Πείραμα 1.4 Ο δείκτης κόκκινο λάχανο και Πείραμα 2.3 Ο δείκτης που περιέχεται στο κόκκινο λάχανο στη βασική περιοχή
2. Πρώτη εργαστηριακή άσκηση: Πείραμα 1.7. Η αντίδραση των οξέων με το μάρμαρο
3. Έκτη εργαστηριακή άσκηση: Πείραμα 6.1. Σύγκριση της δραστικότητας σιδήρου – χαλκού
4. Όγδοη εργαστηριακή άσκηση: Πείραμα 8.1. Ανίχνευση ιόντων χλωρίου, βρομίου και ιωδίου με τη βοήθεια διαλύματος νιτρικού αργύρου.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ
1. Παρατήρηση πρωτοζώων (Αρ. Εργ. Οδηγού 2)
2. Παρατήρηση φυτικών και ζωικών ιστών (Αρ. Εργ. Οδηγού 4)
3. Παρατήρηση χρωμοσωμάτων (Αρ. Εργ. Οδηγού 9)
4. Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων (Αρ. Εργ. Οδηγού 10)
5. Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών (αρ. εργ. Οδηγού 11)

Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ

Α΄ ΤΑΞΗ
ΦΥΣΙΚΗ
1. Μέτρηση μήκους, χρόνου, μάζας και δύναμης ( 1)
2. Μελέτη ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης (2α)
3. Τριβή ολίσθησης σε κεκλιμένο επίπεδο με τη χρήση του Μultilog ή την κλασική μέθοδο (7)
4. Μελέτη και έλεγχος της διατήρησης της μηχανικής ενέργειας στην ελεύθερη πτώση σώματος (9)
ΧΗΜΕΙΑ
1. Εύρεση pH διαλυμάτων με χρήση δεικτών, πεχαμετρικού χάρτου, πεχάμετρου και του αισθητήρα pH του Multilog (όπου υπάρχει) (5)
2. Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων (6)
3. Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων (7)
Β΄ ΤΑΞΗ
ΦΥΣΙΚΗ (Γεν.Παιδείας)
1. Ενεργειακή μελέτη των στοιχείων απλού ηλεκτρικού κυκλώματος DC με πηγή, ωμικό καταναλωτή (2)
2. Μελέτη της χαρακτηριστικής καμπύλης ηλεκτρικής πηγής και ωμικού καταναλωτή (3)
3. Προσδιορισμός της έντασης της βαρύτητας με τη βοήθεια απλού εκκρεμούς (5)
ΦΥΣΙΚΗ (Κατ/νσης)
1. Πειραματική επιβεβαίωση του γενικού νόμου των ιδανικών αερίων (1)
2. Γνωριμία με τον παλμογράφο - Πειρ. 1: Επίδειξη φαινομένου επαγωγής (6.1) φαινόμενο επαγωγής με τη χρήση του Μultilog ή την κλασική μέθοδο
ΧΗΜΕΙΑ (Γεν.Παιδείας)
1. Οξείδωση της αιθανόλης (1,β)
2. Όξινος χαρακτήρας των καρβοξυλικών οξέων (3)
3. Παρασκευή σάπωνα (6)
ΧΗΜΕΙΑ (Κατ/νσης)
1. Υπολογισμός θερμότητας αντίδρασης (1)
2. Ταχύτητα αντίδρασης και παράγοντες που την επηρεάζουν (2)
3. Αντιδράσεις οξειδοαναγωγής (5)
ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Γεν.Παιδείας)
1. Μικροσκοπική παρατήρηση πυρήνων μετά από ειδική χρώση (2)
2. Μικροσκοπική παρατήρηση στομάτων φύλλων, καταφρακτικών κυττάρων και χλωροπλαστών (4)
3. Μετουσίωση των πρωτεϊνών (7) και δραση των ενζύμων(11)
ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Επιλογής)
1. Μικροσκοπική παρατήρηση μόνιμου παρασκευάσματος αίματος (4)
2. Μικρ/πική παρατήρηση μόνιμου παρασκευάσματος τομής ωοθήκης και όρχεως (8)
Γ΄ ΤΑΞΗ
ΦΥΣΙΚΗ (Γεν.Παιδείας)
1. Παρατήρηση συνεχών - γραμμικών φασμάτων (1)
ΦΥΣΙΚΗ (Κατ/νσης)
1. Απλή αρμονική ταλάντωση με τη χρήση του Μultilog (όπου υπάρχει )
2. Προσδιορισμός της ροπής αδράνειας κυλίνδρου που κυλίεται σε πλάγιο επίπεδο (4)
ΧΗΜΕΙΑ (Κατ/νσης)
1. Παρασκευή και ιδιότητες ρυθμιστικών διαλυμάτων (1)
2. Υπολογισμός της περιεκτικότητας του ξιδιού σε οξικό οξύ με τη χρήση του Multilog ή την κλασική μέθοδο (2)
ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Γεν.Παιδείας)
1. Μικρ/πική παρατήρηση βακτηρίων σε καλλιέργεια ή σε μόνιμο παρασκεύασμα (1)
ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Κατ/νσης)
1. Κυτταρογενετική: Ανάλυση καρυότυπου (3). (Η άσκηση μπορεί να πραγματοποιηθεί, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα, σε συνδυασμό με τη μικροσκοπική παρατήρηση μόνιμου παρασκευάσματος ανθρώπινου χρωμοσώματος).
2. Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων (DNA από φυτικά κύτταρα) (1)

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΕΠΑΛ (ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΑ)

Τάξη Α'

ΦΥΣΙΚΗ
1. Μέτρηση μήκους, χρόνου, μάζας και δύναμης.
2. Μελέτη ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης.
3. Τριβή ολίσθησης.

ΧΗΜΕΙΑ
1. Εύρεση PH διαλυμάτων με χρήση δεικτών, πεχαμετρικού χάρτου, πεχάμετρου.
2. Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανάλυση ιόντων.
3. Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης - αραίωση διαλυμάτων.

Τάξεις Β', Γ' ημερήσιου και εσπερινού και Δ' εσπερινού

ΦΥΣΙΚΗ (Β' ημερήσιου και Β' εσπερινού)
1. Πειράματα στατικού Ηλεκτρισμού.
2. Νόμος του Ohm.
3. Ηλεκτρικά κυκλώματα. Σύνδεση αντιστατών σε σειρά και παράλληλα.

ΧΗΜΕΙΑ (Β' ημερήσιου και Γ' εσπερινού)
1. Σύνθεση οργανικών μορίων με τη χρήση μοντέλων.
2. Καύσιμα και καύσεις.
3. Μέτρηση περιεκτικότητας αλκοόλης σε οινοπνευματώδη ποτά και παραλαβή της με απόσταξη.

ΦΥΣΙΚΗ (Γ' εσπερινού)
1. Απλή αρμονική ταλάντωση.
2. Προσδιορισμός της έντασης της βαρύτητας με τη βοήθεια απλού εκκρεμούς.
3. Φαινόμενα επαγωγής.

Για τα τμήματα που οδηγούν μόνο σε ΤΕΙ (ΟΜΑΔΑ Ι)

ΦΥΣΙΚΗ 2ου κύκλου (Γ' ημερήσιου και Δ' εσπερινού)
1. Παραγωγή εναλλασσόμενης τάσης (η διάταξη του πειράματος της σελίδας 41 του βιβλίου).
2. Μετασχηματιστές.
3. Ανάκλαση, διάθλαση, ανάλυση του φωτός.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ επιλογής (Γ' ημερήσιου και Δ' εσπερινού)
1. Μικροσκοπική παρατήρηση βακτηρίων σε καλλιέργεια ή μόνιμο παρασκεύασμα (άσκηση 1, σελίδα 17).
2. Απεικόνιση τροφικών σχέσεων (άσκηση 4, σελίδα 33).
3. Σύγκριση του PH της βροχής με το PH προϊόντων καθημερινής χρήσης (φαινόμενο όξινης βροχής) (άσκηση 7, σελίδα 45).

Για τα τμήματα που οδηγούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ (ΟΜΑΔΑ ΙΙ)

ΦΥΣΙΚΗ (Γ' ημερήσιου και Δ' εσπερινού)
1. Απλή αρμονική ταλάντωση (με τη χρήση Multilog όπου είναι δυνατόν).
2. Προσδιορισμός της έντασης της βαρύτητας με τη βοήθεια απλού εκκρεμούς.
3. Προσδιορισμός της ροπής αδράνειας κυλίνδρου που κυλίεται σε πλάγιο επίπεδο.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Γ' ημερήσιου και Δ' εσπερινού)
1. Κυτταρογενετική: Ανάλυση καρυότυπου, σε συνδυασμό με τη μικροσκοπική παρατήρηση μόνιμου παρασκευάσματος ανθρώπινου χρωμοσώματος (άσκηση 3).
2. Απομόνωση νουκλεϊνικών οξέων (DNA από φυτικά κύτταρα) (άσκηση 1, σελίδα 15).
3. Εργαστηριακή παρασκευή γιαουρτιού (άσκηση 4, σελίδα 33).

Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2009

Έγινε ο τοπικός Διαγωνισμός EUSO 2010 στους χώρους του ΕΚΦΕ ΗΜΑΘΙΑΣ

Tο Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2009 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στους εργαστηριακούς χώρους του ΕΚΦΕ Ημαθίας, για πρώτη φορά στο νομό, ο τοπικός μαθητικός διαγωνισμός EUSO 2010, με σκοπό την προώθηση της πειραματικής διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών.
Στο διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν τα σχολεία 1ο, 3ο, 5ο ΓΕΛ Βέροιας και 1ο ΓΕΛ Νάουσας, πρώτευσε η ομάδα του 5ου ΓΕΛ Βέροιας, η οποία θα εκπροσωπήσει τα σχολεία του νομού στον αντίστοιχο πανελλήνιο διαγωνισμό, που θα γίνει στην Αθήνα στις 16 Ιανουαρίου 2010.
Το ΕΚΦΕ Ημαθίας:
1. Συγχαίρει όλους τους μαθητές οι οποίοι με τη συμμετοχή τους θεμελίωσαν το θεσμό στο νομό και ιδιαίτερα την ομάδα του 5ου ΓΕΛ Βέροιας για την επιτυχία της.
Οι τριμελείς ομάδες των μαθητών που εκπροσώπησαν τα σχολεία τους συγκροτήθηκαν από τους:
Σταύρογλου Σταύρο, Τσαμήτρου Χαρά, Τσαρτσή Βικέντιο, του 1ου ΓΕΛ Βέροιας.
Δελημπαλταδάκη Γιάννη, Εμμανουηλίδη Γιώργο, Καραγιάννη Ζαχαρένια, του 3ου ΓΕΛ Βέροιας.
Κουτσούκη Ανθή, Νικολοπούλου Λία, Ριτζολέο Τηλέμαχο, του 5ου ΓΕΛ Βέροιας.
Αλδάκο Αστέρη, Κουτελάκη Θεόδωρο, Τούπο Γιάννη του 1ου ΓΕΛ Νάουσας.
2. Ευχαριστεί θερμά την επιτροπή διεξαγωγής του διαγωνισμού, στην οποία συμμετείχαν οι καθηγητές:
Ζαχαροπούλου Άσπα , Μπογδαμπεΐδης Μάκης ( Βιολόγοι), Ζερβάκη Μαρία , Τσισμανίδης Βασίλης, Χαρπαντίδης Δημήτρης (Φυσικοί), Κανελλίδης Τάσος, Κορδονίδου Έλση και Τηλιοπούλου Βέτα ( Χημικοί).

Συμμετοχή του 5ου ΓΕΛ Βέροιας (της Ομάδας που πρώτευσε) στον τοπικό Διαγωνισμό EUSO 2010


Συμμετοχή του 1ου ΓΕΛ Νάουσας στον τοπικό Διαγωνισμό EUSO 2010


Συμμετοχή του 3ου ΓΕΛ Βέροιας στον τοπικό Διαγωνισμό EUSO 2010


Συμμετοχή του 1ου ΓΕΛ Βέροιας στον τοπικό Διαγωνισμό EUSO 2010


Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2009

Προετοιμασία για τον Διαγωνισμό EUSO 2010

Οι μαθητές από το 5ο Γενικό Λύκειο της Βέροιας προετοιμάζονται στα εργαστήρια του ΕΚΦΕ ΗΜΑΘΙΑΣ για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό EUSO 2010.